W dniach 15-16 maja 2025 r. Szczecin był europejską stolicą gospodarki morskiej. Po rocznej przerwie specjaliści branży morskiej spotkali się na 11. Międzynarodowym Kongresie Morskim.

W pierwszej, bardzo ważnej debacie merytorycznej Kongresu, dotyczącej nowej strategii przemysłowej Unii Europejskiej w sektorze gospodarki morskiej uczestniczyli: Fotini Loannidou – Dyrektor ds. Transportu Wodnego Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, Alberto Maestrini – Chairman SEA Europe the Shipyards’&Maritime Equipment Association of Europe, Josef Maurer – Head of Maritime and Operations, European Transport Workers’ Federation, Sotiris Raptis – Secretary General, European Community Shipowners’ Association oraz Marcin Talwik – Prezes Zarządu Żeglugi Polskiej SA, Sekretarz Generalny Związku Armatorów Polskich.

 Państwa europejskie zdecydowały się na wdrożenie europejskiej strategii morskiej, której podstawowym celem jest zwiększenie konkurencyjności europejskiego sektora morskiego, ale ma ona także znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa państw Starego Kontynentu.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę na problemy, z którymi musi sobie w najbliższym czasie poradzić europejska gospodarka morska. Jednym z nich jest brak wykwalifikowanej kadry pracowników. Europa sprowadza fachowców z Azji, a powinna skupić się na kształceniu własnych pracowników.

Musimy postawić na nauki ścisłe, na kształcenie inżynierów, którzy w przyszłości będą swoją wiedzą wspomagać europejski przemysł. Powinniśmy także uczynić zawód marynarza bardziej atrakcyjnym dla młodych Europejczyków – mówił Sotiris Raptis, Secretary General, European Community Shipowners’ Association.

Sekretarz Generalny Związku Armatorów Polskich Marcin Talwik w swoim wystąpieniu przypomniał, że armatorzy stoją dziś w obliczu ery transformacji kształtowanej przez siły środowiskowe, cyfrowe i geopolityczne. Aby zachować konkurencyjność przy jednoczesnym dostosowaniu się do EU ETS, FuelEU Maritime, ram IMO net-zero i zmieniającej się polityki USA, niezbędne są strategiczne, zintegrowane reakcje.

Jak zatem pozostać konkurencyjnym? Chciałbym zwrócić uwagę na pięć czynników. Pierwszym z nich jest i inteligentna transformacja energetyczna. Ważny jest także rozwój technologiczny i innowacje oraz łatwy dostęp do ekologicznego finansowania. Działania w tych kierunkach nie są jednak możliwe bez kolejnego czynnika wpływającego na konkurencyjność, a mianowicie, posiadania wykwalifikowanego personelu na morzu i lądzie. Wreszcie należy uznać ważność  współpracy z regulatorami i utrzymanie sojuszy branżowych – powiedział Marcin Talwik.

Sekretarz Generalny ZAP podkreślił, że utrzymanie konkurencyjności jest bardzo trudnym zadaniem w dzisiejszym świecie burzliwych zmian. Przyszłość należy do operatorów, którzy mądrze inwestują w czyste technologie, innowacje cyfrowe, jednocześnie utrzymując konkurencyjne finansowanie, wysoko wykwalifikowany personel i koncentrują się na ścisłej współpracy, zarówno branżowej jak i administracyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.